Forventninger

Pilgrimsvandring

Hey Peeps!

Så fik jeg skrevet lidt ned om min pilgrimsvandring her for en uge siden. Det gode ved at reflektere inden jeg udgiver et indlæg, er at jeg kan sortere ud i de mange ord der først strømmer ud gennem fingrene, da ordene kommer direkte fra tankerne. Så for at spare jer for et enormt LANGT indlæg, har jeg valgt at forkorte alt det jeg har skrevet, til en del kortere og mere præcist.. 😉

I dag bliver det i punkt-form da jeg tænker det er mere overskueligt 😉

• Turen var ca. 13 km omkring Uldum kær inkl. 10 km kanotur fra Tørring til Aale, mad over bål samt overnatning i shelter/telt og morgenmad. -Turen blev forkortet til uden overnatning grundet det dårlige vejr og vi gik derfor hele turen om lørdagen.
  • Vi startede ud i Tørring kirke hvor der blev holdt en morgen andagt. Her blev sangstemmerne varmet lidt op, der blev sagt vise ord for dem som tror på gud, samt en spændende fortælling om pilgrimmens rejse og hvor den stammer fra. Vi hørte også en personlig fortælling fra præsten Janus, netop om en vandring og hvad målet var. (fordi man hurtigt kan skifte fokus undervejs og en vandring er på en måde for at slippe væk fra noget der tynger én) Der er nemlig mange forskellige mål med en pilgrimsvandring og det fik mig til at tænke på mit eget mål. Jeg havde faktisk ikke tænkt over et. Men jeg har reflekteret over det og jeg tænker at mit mål blot var at tage afsted selv, møde nye mennesker og bare dét at gøre noget godt for mig selv og noget jeg synes er spændende! Jeg havde ikke taget stilling til om jeg havde lyst til at tale med nogle undervejs eller ej. Jeg havde dog downloaded musik og min tlf havde jeg sat på fly-tilstand så jeg ikke blev forstyrret af noget dérfra. Jeg ville koble fra og nyde det. Jeg glædede mig rigtig meget!
  • Efter kanoturen gik jeg ca. 7 km. Jeg cyklede ca. 2 km (fordi der blev arrangeret at en cykel skulle med men det er en længere historie som jeg sparer jer for…) og så gik jeg resten af vejen.
  • Undervejs snakkede jeg med 3-4 personer ud af 12. Jeg har reflekteret over at jeg egentlig har talt meget positivt om mig selv og det har jeg det godt med. Jeg fik også ros og anerkendelse.
  • På et tidspunkt stopper Janus os og fortæller om et løsrivelses-ritual (mine ord, ikke hans) hvor man eftersigende skulle stå ved evt. en bro, en sø… og finde en sten som man synes man forbinder sig med. Dette var i forhold til om man var i en periode i sit liv hvor man gav slip på nogle ting, ændrede sig, sad fast i noget.. Helt personligt. Her skulle man samle stenen op, mærke den, føle det, smide den i vandet, blive stående lidt og fundere over at man helt symbolsk lod det forsvinde fra kroppen eller sindet. Og så gå videre. Jeg tog et billede af min sten så jeg kunne forbinde den med denne tur, selvom det ikke var det mit ritual gik ud på.

Historien om Pilgrimsvandrere:

Ordet Pilgrim har rødder i det latinske Perigrinus og betyder fremmed. Udtrykket blev i en tidlig kirke knyttet til de mennesker som søgte mod Rom for at besøge pilgrimmens svar. Disse besøgende hørte ikke til byen i deres faste befolkning og var derfor fremmede. En pilgrimsvandring er også i dag en vandring ud i verden, lokalt eller globalt og grundende til at gå, er mange. Nogle ønsker at gå alene, andre sammen med andre, men fælles for pilgrimmene, er et behov for eftertænksomhed og refleksion over den eksistentielle, spirituelle eller religiøse forhold. Også koblet med en længsel efter at bevæge sig i naturen og genopdage kulturelle værdier. Der er således mange forskellige grunde til at mennesker tager på pilgrimsvandringer. Valfarten har eksisteret i lang tid og på kryds af naturer og trosretninger. Gingoernes vandring til Ganges, Muslimernes til Mekka og Katolikkerne til Rom osv.

Pilgrimsvandringerne er også blevet brugt som en mulighed for at forbedre sit forhold til Gud. Og her blev det betragtet som bods-gerning- dvs. at gennem pilgrimsvandringen kunne man få syndsforladelse.

Luther har også engang forbudt befolkningen at tage på pilgrimsrejse da det faktisk var 20-50% af befolkningen der benyttede sig af dette.

-Da jeg ikke kunne tyde på min optagelse hvad præsten specifikt fortalte om det sidste -har jeg Googlet lidt -og fandt frem til dette nedenstående fra Kristeligt Fagblad

I middelalderen var pilgrimsfærden et led i en bods- og afladsproces, hvilket Martin Luther og Reformationen gjorde op med. Luthers kritik rettede sig mod den sammenhæng, som var almindelig på hans tid, nemlig det middelalderlige bodssystem. I dette tankekompleks indgik boden i bestemte forestillinger om helgeners fortjenester, om relikvier, om aflad, om skærsild, om valfart til Rom med mere. Luther mente ikke, at valfarter i sig selv var af det onde, men at de på hans tid var i forfald. Under alle omstændigheder kunne de ikke foretages, fordi Kristus ikke havde påbudt det.

• Vi sluttede af med aftenmad som var forberedt til os efter turen. derefter blev der tændt op i et bålfad under et stort træ og vi sad der og sang og drak vin og snakkede.
  • Vi evaluerede til sidst og alle havde heldigvis haft en god dag. Det blev aftalt at der skulle arrangeres en ny tur næste år! Jeg skal hvert fald med dér 🙂
  • Ang. mine smerter i lænden og skulder/nakke. Jeg var ved kiropraktor onsdag og det hjalp en del på det hele.

Hav en fantastisk fredag aften allesammen 😀